Eika: Kortsvindel pågår
18. mar 2021
Lesetid: 1 min
Eika har på nytt avdekket flere eposter som er sendt på vegne av Eika med mål om å innhente kort-informasjon. Dette er svindel eposter som forsøker å lure kunder til å oppgi sensitiv kortinformasjon.
Hva må du som kunde gjøre?
1. Hvis du har mottatt en mistenkelig epost, klikket på lenke i eposten og bekreftet din kortinformasjon, må du sperre kortet med en gang.
- Både sperring og bestilling av nytt kort gjør du enkelt i nettbanken eller mobilbanken, via menypunktet Kort. Du kan også ringe vårt kundesenter (915 03 850), men vær klar over at det tidvis er lange køer på grunn av svindelhenvendelser.
- Vær også oppmerksom på BankID på Mobil dialoger som kommer opp uten grunn; disse må kanselleres.
2. Hvis du har mottatt en e-post, men ikke trykket på lenken, kan du bare slette e-posten. Er du i tvil, bør du sperre kortet og bestille nytt.
Dette er noen eksempler på hvordan svindel-eposten kan se ut:
Slik kan du reklamere
Dersom du oppdager ukjente transaksjoner på kortet ditt kan du søke om refusjon av pengene ved å opprette en reklamasjonssak. Dette kan du gjøre i nett- og mobilbank.
Her finner du mer informasjon om dine reklamasjonsmuligheter
For å unngå identitetstyveri - HUSK:
Uansett hvem som kontakter deg og hvordan du blir kontaktet – oppgi aldri ditt personnummer, kontonummer, BankID eller annen personlig informasjon som kan brukes for identifisering.
Oppdatert: 18. mar 2021
Publisert: 21. des 2020
Mørketallsundersøkelsen 2020
Last ned