Lær gisselforhandlerens beste tips
22. nov 2022
Lesetid: 2 min
Politiets krise- og gisselforhandlere møter desperate folk, men lykkes nesten alltid med å løse oppdraget med dialog. Mange teknikker er overførbare til næringslivet, og nå deler for første gang en tidligere gisselforhandler sine beste tips i et nytt kurs.
– Teknikker fra gisselforhandling er overførbare til mange ulike situasjoner i næringslivet. Noen vil kanskje tenke at det høres litt voldsomt ut, men dette handler om er først og fremst å se verdien av tillitsbygging og gode relasjonsevner, sier Espen Scavenius.
Det er første gang en tidligere krise- og gisselforhandler deler sine erfaringer og metoder med næringslivet, gjennom et kurs i tre moduler. Kurset gjennomføres i samarbeid med Næringslivets sikkerhetsråd og Advansia.
– Enten man er leder, skal selge noe til en kunde, ta imot klager hos kundeservice, inngå en avtale, ta imot gjester i resepsjonen, eller håndtere vanskelige personer på et arrangement, koker det ofte ned til relasjoner og menneskemøter. Krise- og gisselforhandling er en ekstremversjon av dette, men teknikkene for å lykkes er de samme, sier Scavenius.
– Det er ikke snakk om manipuleringsteknikker og lureri. Det handler om å være bevisst på hvordan man selv fremstår, og å ha teknikker for å forstå den andre parten. Gjennom internasjonalt krise- og gisselforhandlingssamarbeid er det utviklet gode modeller som gjør dette enklere. Det har jeg erfart i reelle forhandlinger, og det er disse modellene og erfaringene jeg vil dele, sier Scavenius, som selv har gjennomført rundt 200 forhandlinger.
Fra 2011 til 2018 var Scavenius leder for politiets nasjonale krise– og gisselforhandlertjeneste (KGF). I dag er han gruppeleder for beredskap og krisekommunikasjon i Advansia.
– Kurset handler om å redusere risiko med tanke på avtaleinngåelser, kundeforhold, og ledelse, men særlig innen konflikthåndtering, truende situasjoner, og krisekommunikasjon, sier Scavenius.
Direktør Odin Johannessen i Næringslivets sikkerhetsråd er glad for å kunne tilby denne type kurs for første gang i Norge.
– Dette kurset er relevant for alle ledere og ansatte med kundekontakt, så her er alle hjertelig velkomne. Men jeg er ekstra glad for å kunne tilby dette kurset til sikkerhets- og beredskapspersonellet i næringslivet, sier han.
Kurs i forhandling og atferdspåvirkning gjennomføres i tre moduler. Modul 1 vil gi et kunnskapsløft og økt bevissthet om ulike temaer innen forhandlingstaktikk og påvirkning. Modul 2 og 3 har gradvis et større ferdighetsfokus, der deltakerne vil utvikle mestring innen ulike forhandlingsteknikker og metodebruk.
Oversikt over alle moduler:
Modul 1: Forhandlingstaktikk og påvirkning (17. februar)
Modul 2: Kommunikasjonsverktøy og forhandlingsstrategi (dato kommer)
Modul 3: Forhandlingsteknikk og metodebruk (dato kommer)
Oppdatert: 22. nov 2022
Publisert: 17. okt 2022