Mange uforberedt på hjemmekontor – svindel største utfordring
4. aug 2020
Lesetid: 4 min
Flere små og mellomstore bedrifter strever med innføringen av hjemmekontor. Når de hiver seg rundt for å få ting på plass kan det gå utover sikkerheten til virksomheten.
Kristian Hvilen (tv) og Kjetil Skogrand i kommunikasjonsbyrået Rud Pedersen (Foto: Privat)
– Det virker som mange virksomheter ikke hadde tilstrekkelige sikkerhetsrutiner og løsninger tilpasset hjemmekontor. Når man nærmest over natten setter opp ulike systemer for at virksomheten skal gå rundt, er det en helt åpenbar fare for at disse ikke er godt nok sikret, selv om alt tilsynelatende fungerer som det skal, sier direktør i NSR, Odin Johannessen.
Både NSR, NorSIS, Kripos, Nasjonal sikkerhetsmyndighet og flere andre advarer nå mot koronarelaterte svindler som i disse dager florerer. Det har de også merket hos kommunikasjonsbyrået Rud Pedersen.
– Vi har opplevd en stor økning i phishingangrep til nå. Noen av de mer sofistikerte angrepene bruker kjente eposter som avsender og inneholder informasjon om koronasituasjonen. Det gjør det mer krevende å avsløre, sier managing partner i kommunikasjonsbyrået og NSR-medlemmet Kristian Hvilen.
Leverte jobb-pc hjem til de ansatte
Ifølge en representativ undersøkelse som NorSIS og NSR har foretatt er hele fire av ti nordmenn på et hjemmekontor i disse dager. Når hjemmekontor ble et faktum hos Rud Pedersen, fikk de igjen for at de for hele to år siden fikk satt opp digitale møteplattformer.
– Vi greide derfor raskt å snu oss rundt og sette opp hjemmekontor for våre ansatte. Det eneste vi måtte gjøre var å sette oss i bilen og kjøre rundt for å levere utstyr til dem. Vi jobber innimellom med sensitiv informasjon og er derfor opptatt av at de ansatte bruker vårt utstyr, ikke sine private PC-er, sier Hvilen.
Lansert egen nettside for bedrifter med gode råd
NorSIS og NSR har i samarbeid lansert en nettside hvor små og mellomstore bedrifter kan få gode og forståelige råd for et trygt hjemmekontor. Her finnes det også informasjon om enkle grep for å unngå bølgen av koronarelatert svindel som nå skyller inn over landet.
Få NorSIS og NSR sine råd om en trygg digital hverdag med korona-tiltak her.
- Det er gledelig å se at flere av de store organisasjonene i Norge allerede har tatt ansvar for informasjonssikkerheten og delt denne informasjon med sine ansatte. Vi vet at det er menneskelig svikt som står bak de fleste sikkerhetsbrudd. Når vi er alene på hjemmekontoret er det færre å lene seg på for å få uavhengig og faglig informasjon om noe skulle skje, sier cybersikkerhetsekspert og seniorrådgiver i NorSIS, Vidar Sandland.
NorSIS-ekspert: Svindel er nok den største utfordringen
NSR følger den løpende sikkerhetssituasjonen i næringslivet tett og er spesielt opptatt av utfordringer som forsøker å utnytte situasjonen vi er i. Den siste tiden har vist en dramatisk økning i antall svindelforsøk.
– Denne gangen er det ikke direkte dataangrep, men ulike typer for svindel som utgjør den største trusselen. Her er informasjonsbehovet størst for de mange små og mellomstore bedriftene. Kunnskap og informasjon har stor effekt for å redusere risikoen, sier Sandland.
Råd om trygge videomøter populært
Blant de veiledningene som har skapt størst interesse på nettsidene til NorSIS og NSR, er en veiledning om trygge videomøter. Hos Rud Pedersen har de allerede dette på plass.
– Man må jo kunne kommunisere, så vi bruker krypterte kommunikasjonsapper for internkommunikasjon, også i grupper. Dette fungerer fint når vi ikke kan snakke med kollegaer over kaffen eller på kontoret, sier Hvilen.
- Opplevd trygghet er ikke lik den reelle trusselen
I undersøkelsen som NorSIS og NSR har fått utført oppgir hele seks av ti ansatte på hjemmekontor at deres sikkerhet er ivaretatt. Hele ni av ti mener også at de har fått tilstrekkelig informasjon av sin arbeidsgiver for å håndtere hjemmekontoret på en trygg måte.
– Dette er jo fantastisk, men vi kan vel anta at opplevelsen av trygghet ikke er lik den reelle trusselen. Derfor er det så viktig at arbeidsgiver fortsetter å informere sine ansatte om hvordan de skal sikre seg best mulig hjemme, sier Hvilen.
Har dere opplevd noen utfordringer med hjemmekontor så langt?
- Foreløpig går dette kjempebra, og vi møtes i Teams hver dag slik at alle kan se og prate med kollegaene sine. Vi møtes uten en fast agenda, både for å gi rom til felleskap, men også fordi det ikke er gunstig å være så sosialt distansert over lengre tid. Vi vet for eksempel at det er mye spredning av ekstreme meninger rundt koronaviruset og situasjonen, noe som gjør det desto viktigere å snakke om dette med kollegaer.
Oppdatert: 4. aug 2020
Publisert: 27. mar 2020