Upresis markedsføring av telefonabonnement

12. jan 2023
Lesetid: 2 min

Via Varslingslisten.no ser vi en økning av uryddige salgsfremstøt av telefonabonnement som lett blir misoppfattet.

Telefonselger

Illustrasjon. Foto Arne Røed-Simonsen

I den senere tid har det blitt innrapportert flere klager på ulike teleselskaper som villeder potensielle kunder til å skifte abonnement. Selgerne formulerer seg på en slik måte at de mulige kundene tror de snakker med et anerkjent teleselskap.

De lokker med billigere avtaler, ingen bindingstid eller avgift for å si opp abonnementet. Under samtalen sender selgeren en SMS, som vedkommende ber kunden svare OK på. Kunden har da, etter teleselskapets oppfatning, inngått en bindende avtale.

Dette er en fremgangsmåte vi kjenner godt til fra andre useriøse aktører.

Etter "avtaleinngåelsen" får kunden vite at det er 24 måneder bindingstid og at det koster flere tusen å si opp abonnementet.

Mange enkeltpersonforetak og små virksomheter er ikke oppmerksom på at de ikke har angrerett som en forbruker.

Anbefalinger

Ikke aksepter et tilbud uten at du er sikker på hva det omfatter
Hvis både produktet og bedriften et ukjent, bør du være ekstra på vakt. Vær særlig oppmerksom på bedrifter som spiller på navnelikhet med etablerte produkter eller bedrifter. Kontroller at en eventuell henvisning til eksisterende kunderelasjon er reell. Be eventuelt om å få oversendt kopi av avtale som påstås å være inngått tidligere.

Be om å få tilbudet skriftlig
Selgere som har hastverk med å få sluttet en avtale er det all grunn til å være skeptiske til. Under forutsetning av at du finner tilbudet interessant, be om å få oversendt tilbudet skriftlig slik at du kan vurdere det i ro og mak.

Les avtalevilkårene grundig
Les særlig bestemmelser om pris, betaling, bindingstid og opphør. Les gjennom all tekst, også den som er skrevet med liten skrift. Sjekk at ordrebekreftelser og fakturaer virkelig stemmer overens med det du mener å ha bestilt eller avtalt.

Er selger pågående – vær skeptisk
Hvis du blir forsøkt presset til å takke ja til et ”spesielt" godt tilbud”, er det god grunn til å være ekstra skeptisk. Ikke la deg presse av at tilbyderen sier det haster med å ta en avgjørelse. Merk at det ikke gjelder noen generell angrerett for næringsdrivende slik som for forbrukere.

Takk for at du vil laste ned en rapport fra NSR.

  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
  • ${ error }
Lukk

Takk!

En epost med lenke til nedlasting av ${ this.publicationData ? this.publicationData.title : '' } er sendt til ${ this.email }.